Tagi

,

Chciałam najpierw kupić córeczce komplecik czyli czapeczkę, komin i opaskę, jednak po przeglądaniu stron w internecie stwierdziłam, że nie jest to takie trudne i postanowiłam sama wszystko uszyć. Przedstawiam poniżej instrukcję jak to zrobić jakby ktoś kiedyś też chciał samemu uszyć.

DSC_0298Do uszycia kompleciku zakupiłam po pół metra materiału:

  • DZIANINĘ DRESOWĄ, PĘTELKOWĄ W KOLORZE JASNY SZARY MELANŻ
  • DZIANINĘ BAWEŁNIANĄ W KOLORZE GRANATOWYM W KOLOROWE SERDUSZKA

oraz 10 cm DZIANINY ŚCIĄGACZOWEJ DELIKATNIE PRĄŻKOWANEJ W KOLORZE SZARYM

Na początku miałam troszkę inną wizję mojego kompleciku. Czapeczka miała być zwykła nie wiązana i ściągacz miałam użyć właśnie do niej, jednak wyszło troszeczkę inaczej niż planowałam. Materiału zostało dość sporo wystarczyłoby na nie jeden komplet.

KOMIN:

DSC_0224Pracę zaczynamy od zmierzenia modela ;), moja córka uciekała więc nie za bardzo udało się zebrać miarę. Przez co między innymi trochę był problem z uszyciem czapeczki. Mierzymy obwód głowy i mniej więcej od połowy czoła do czubka głowy. W sumie wysokość czapeczki powinna być równa połowie obwodu główki, jednak nie każde dziecko ma tak proporcjonalną główkę co stwierdziłam po uszyciu czapeczki.

Najpierw szyjemy komin, wycinamy prostokąty ze złożonego materiału o długości równej połowie obwodu głowy + 2 cm (w zależności od elastyczności materiału) na 25 cm wysokości.  Taki sam prostokąt wycinamy z drugiego materiału. Materiał składamy tak aby rozciągał się w długość a nie wysokość. Spinamy szpilkami każdy oddzielnie i zszywamy na łączeniu.

DSC_0227Szpilkami spinamy tak jak na zdjęciu, wtedy bez problemu przejedziemy maszyną bez konieczności zatrzymywania co chwilę i wyjmowania szpilki. Zszyte materiały składamy prawą stroną do prawej i spinamy szpilkami powinno to wyglądać tak:

DSC_0230Zszywamy w miejscu spięcia. Komin rozkładamy na lewą stronę i spinamy szpilkami tym razem dół.

DSC_0231Zszywamy zostawiając małą około 3 cm dziurę na przekręcenie komina.

DSC_0232Przekręcamy na prawą stronę i zszywamy dziurę ściegiem krytym.

OPASKA:

Do opaski wycinamy ze złożonego na pół ściągacza prostokąt o długości równej połowie obwodu głowy + 2 cm a wysokości w zależności jakiej chcemy szerokości opaskę x 2 + 2 cm na zszycie. Najpierw zszywamy opaskę wzdłuż wysokości prawą stroną do prawej, następnie zszywamy tak jak przy koninie.

Do opaski i do czapeczki zrobiłam kokardki jako ozdobę. Zszywamy prostokąt prawą do prawej zszywamy zostawiając mały otwór do przewrócenia. Przewracamy a dziurę zszywamy ściegiem krytym. Układamy w formie wstążeczki i zszywamy całość.

DSC_0235CZAPECZKA:

DSC_0238I teraz najtrudniejsze moim zdaniem – czapeczka. 2 Prostokąty po lewej stronie to na troczki mają wymiary około 2 cm x 20 cm. Czapeczka składa się z dwóch łączonych materiałów. Materiał w serduszka składamy na pół o długości równej połowie obwodu głowy + 2 cm a wysokości 2/3 zmierzonej wysokości od czoła do czubka głowy. Wycinamy dwa kliny o wysokości około połowa wysokości czapeczki i szerokości około 3 cm (ja tyle dałam, ale to i tak wyjdzie jeszcze przy dopasowywaniu czapeczki). Z dresówki również złożonej na pół wycinamy taki jak na zdjęciu kształt 2x. Fragment zakrywający uszy powinien znajdować się równo w połowie, ale tutaj też radzę zmierzyć naszego modela od ucha do ucha wzdłuż czoła, nie wszystkie dzieci mają równo w połowie osadzone uszka. Najpierw zszywamy troczek. Ja złożyłam ładnie i przeszyłam po wierzchu. Następnie składamy 2 fragmenty dresówki prawą do prawej umieszczając w miejscach na uszy uszyte troczki. Spinamy szpilkami i zszywamy. Przewracamy na drugą stronę, rozprasowujemy.

DSC_0240Górę czapeczki zszywamy na klinach a potem od łączenia po całości. Zszywamy po lewej stronie z dresówką i Rozprasowujemy. Można podszyć ręcznie ściegiem krytym albo maszynowo dolną część dresówki lub po prostu tak zostawić. Do opaski i czapeczki przyszywamy ręcznie kokardki i to już koniec ;).

