Tagi

, , , , ,

Ten sos jest znany pod różnymi nazwami tj.: sos paprykowy, ajvar, pasta bałkańska, lutenica a u mnie sos do spaghetti Karolci 😉 . Poniżej podaje wersję oryginalną a w nawiasach moją modyfikację. Zaznaczam, że zrobiłam mniejszą porcję. Chciałam zrobić wersję wzbogaconą bakłażanem, lecz nigdzie go nie mogłam dostać, ale i tak jest pyycha.

DSC_0005Składniki:

  • 3 kg papryki /1,5-2/
  • 1 szklanka oleju /0.5 szkl./
  • 2 szklanki cukru /1/3 szkl./
  • 1-3 łyżeczki chilli (według upodobań) /3 przekręcenia młynkiem/
  • 3 łyżki soli /do smaku/
  • 3 główki czosnku (według upodobań) /1 główka/
  • 600 g koncentratu pomidorowego /700 g/
  • 1 szklanka octu /1/4 szkl. octu ryżowego/
  • bazylia /sporo/
  • liść laurowy
  • inne przyprawy do smaku

Paprykę zmielić na grubych oczkach, przerzucić do garnka, dodać olej, cukier, sól oraz chilli. (Ja nie mieliłam a na koniec, jak już papryka zmiękła to potraktowałam to blenderem). Gotować przez 20 minut. Po tym czasie dodać przeciśnięty przez praskę czosnek, koncentrat pomidorowy, ocet, oraz pozostałe przyprawy. Gotować jeszcze 10 minut i gorące przekładać do wyparzonych słoików. Odwracać do góry dnem, a gdy całkowicie wystygnie można przenieść do piwnicy.

P.S. Można dodać marchew, cebulę i bakłażana będzie to wersja wzbogacona. Sosem można smarować kanapki, podawać do mięsa z grilla lub podsmażyć mięso mielone i zrobić sos do spaghetti.

