Tagi

, , , , , , , , , , , , , , ,

Barszczyk ten jest chyba najlepszy jaki jadłam. Przepis pochodzi od męża babci, która robiła go zawsze na wigilię. Podaję składniki jak w oryginale, ja zmniejszyłam proporcję bo byśmy go jedli cały tydzień. Do barszczu proponuję krokiety z farszem jajeczno-pieczarkowym.

Barszcz czerwony z krokietami

Składniki na barszcz:

  • duży garnek wody (u mnie ok. 3 litry)
  • ok. 3 kg gotowanych buraków (dałam 1 kg)
  • duża cebula (dałam jedną średnią)
  • susz: jabłka, śliwki, gruszki (łącznie 2-3 garści i gotowałam w litrze wody)
  • koncentrat barszczu (dałam 1 butelkę 330 ml)
  • kwasek cytrynowy do smaku
  • cukier do smaku
  • sól do smaku
  • łyżka mąki
  • olej rzepakowy „ciemny” (nie wiem co ten ciemny oznacza ale najlepszy jest taki kupiony na targu tak babcia mówiła 😉 )

Do dużego garnka wlewamy wodę (tyle ile potrzeba). Buraki ścieramy na tarce o grubych oczkach. Jak woda się zagotuje wrzucamy buraki. Gotujemy około 15-20 minut. W między czasie gotujemy kompot z suszu i kroimy cebulę w drobną kostkę. Przecedzamy barszcz. Do czystego barszczu dodajemy koncentrat barszczu, odrobinę kwasku, cukru i soli. Odstawiamy niech chwilę się pogotuje, dodajemy wodę z suszu (kompot) oraz zeszkloną na oleju cebulę. Na koniec można zrobić zasmażkę z jednej łyżki mąki przesmażonej na oleju po cebuli. Dodajemy to do barszczu i jeszcze chwilę gotujemy. Doprawiamy do smaku jeżeli jeszcze potrzeba. Jak chcemy mieć czysty barszcz przecedzamy go przez gęste sito. Wtedy już tylko dodajemy uszka.

Składniki na krokiety:

Najpierw smażymy naleśniki według własnej receptury. Ja do krokietów robię naleśniki na „oko” z mleka, mąki, odrobinę soli, 2-3 jajek.

  • 25-30 dag pieczarek
  • duża cebula
  • 4-5 jajek
  • sól, pieprz do smaku
  • tłuszcz do smażenia
  • +jajko
  • +bułka tarta

Cebulę kroimy w drobną kostkę i szklimy na tłuszczu, dodajemy pokrojone w kostkę pieczarki, solimy , pieprzymy i dusimy aż farsz odparuje. Jajka gotujemy na twardo, a po ugotowaniu łupi i kroimy  w kostkę. Wszystko razem mieszamy. Na każdym naleśniku układamy na środku farsz i zawijamy w krokiety. Krokiety przed podaniem panierujemy w jajku i bułce i obsmażamy z każdej strony.

