Tagi

, , , ,

Przepis na chleb pochodzi ze strony Przepis na chleb. Nie mniej jednak wprowadziłam pewne zmiany. Chleb naprawdę rewelacyjny a urósł jak szalony.

Chleb pszenny2

Składniki:

  • 200 g zakwasu żytniego
  • 500 g mąki pszennej typ 550 (u mnie tortowa typ 450)
  • łyżka soli
  • 300 g letniej wody

Do dzieży wlewamy zakwas, wsypujemy mąkę oraz sól i dolewamy wody. Wyrabiamy ciasto około 10 minut do momentu, aż będzie elastyczne i lekko lepić się do rąk. Zostawiamy ciasto w dzieży, przykrywamy szmatką żeby nie wyschło i odstawiamy na 3 godziny. Co godzinę ciasto odgazowujemy, czyli rozkładamy na lekko omączony blat i składamy w kopertę. Odgazowane ciasto wkładamy z powrotem do dzieży łączeniem do spodu. Odgazowujemy je 2 lub 3 razy. Po ostatnim odgazowaniu przekładamy do pojemnika do wyrastania lub tak jak ja zrobiłam do wyłożonej papierem formy. Odstawiamy je na 3 godziny do wyrośnięcia, owinięte folią spożywczą. Piec nagrzewamy do 240 stopni (góra+dół). Chleb nacinamy w kilku miejscach i wkładamy do piekarnika. Jak robiliśmy w naczyniu do wyrastania, to przekładamy chleb bezpośrednio na nagrzaną blachę piekarnika. Do piekarnika wkładamy stalową miskę z wodą lub lodem, co zapewni odpowiednią wilgotność w piekarniku. Pieczemy przez 10 minut w temperaturze 240 stopni, a następnie zmniejszamy do 220 stopni i pieczemy około 25 minut.  Ja wyjęłam jeszcze z formy i podpiekałam 10 minut w temperaturze 220 stopni aby skórka po bokach również była chrupiąca.

Chleb pszenny1

