Tagi

, , , , , , , ,

Ciasto już bardzo stare, a w naszej rodzinie na pewno znane. Zrobiłam je dla przypomnienia smaku. Stwierdzam, że teraz ciasta chyba są lepsze bo ten piegusek już tak mocno jak kiedyś mi nie smakował, albo mój gust się zmienił 😉 . Zwiększyłam tylko składniki na biszkopt gdyż z 4 jaj (tak miałam zapisany w zaszycie) chyba nie udałoby mi się go przekroić. A z tego co pamiętam to chyba był przekrawany, albo moja pamięć zawodzi ;).

Piegusek

Składniki na biszkopt (23×33):

  • 6 jaj
  • szczypta soli
  • 1 szklanka mąki pszennej
  • 50 g mąki ziemniaczanej
  • 0.5 szklanki cukru
  • łyżeczka proszku do pieczenia

Oddzielamy białka od żółtek. Do żółtek dodajemy proszek do pieczenia, natomiast białka ubijamy na sztywno ze szczyptą soli. Dodajemy po troszeczku cukier i ubijamy dalej. Na koniec pianę delikatnie łączymy szpatułką z przesianymi mąkami oraz proszkiem do pieczenia. Pieczemy 35-40 minut w 180 stopniach Celsjusza. Upieczony wyjmujemy i odstawiamy do przestygnięcia. Przekrawamy na 2 blaty.

Składniki na wkładkę z makiem:

  • 3 łyżki mąki
  • 3 białka
  • 5 łyżek cukru
  • 3 łyżki suchego maku
  • 2 łyżki oleju
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Białka ubijamy na sztywno, dodajemy cukier i ubijamy dalej aż do rozpuszczenia. Na koniec dodajemy mąkę, proszek do pieczenia, olej oraz mak i delikatnie łączymy szpatułką. Pieczemy w 180 stopniach Celsjusza około 15-20 minut (do suchego patyczka). Upieczony wyjmujemy i odstawiamy do przestygnięcia.

Składniki na masę:

  • 3 żółtka
  • 4 serki waniliowe
  • 1 szklanka cukru
  • 4 łyżeczki żelatyny
  • 0.5 szklanki wrzącej wody

Żelatynę rozpuścić w wodzie. Żółtka ubić na parą razem z cukrem, dodać serki waniliowe i żelatynę. Wymieszać i czekać, aż zacznie tężeć. Na jeden biszkopt wyłożyć połowę masy i przykryć wkładką z makiem. Na to wyłożyć pozostałą masę i przykryć biszkoptem. Polać ulubioną polewą.

