Tagi

, , , , , , , , , , , , ,

Zawsze na wigilię galaretę robi mój tatuś, tym razem i ja chciałam spróbować. Wyszła super jestem z siebie dumna 😉 . Tym samym sposobem robiłam również drobiową, oczywiście zamiast ryby z dodatkiem mięsa z indyka i kurczaka.

dsc_0087Na wywar :

  • 2 średnie cebule
  • 1 por
  • 1/2 średniego selera
  • 1 pietruszka
  • 2 marchwie
  • liść laurowy
  • 2-3 ziarenka pieprzu
  • 2-3 ziarenka ziela angielskiego
  • ząbek czosnku
  • sól do smaku
  • karp lub inna ryba (ja użyłam filety)
  • żelatyna
  • do przystrojenia: jajko przepiórcze, groszek, marchewka, kukurydza

Rybę umyć, usunąć łuski. Włoszczyznę obrać, pokroić i włożyć do garnka. Zalać wodą ok 2 litry, zagotować i dodać przyprawy. Gotować na małym ogniu około 30 minut. Doprawić solą do smaku. Do wywaru wrzucić rybę i gotować około 20 minut. Przestudzić i przecedzić. Przeprowadzić klarowanie.

Dodatkowo do klarowania:

  • białko z dużego jajka
  • 1 łyżeczka octu
  • gaza

Do zimnego wywaru dodajemy łyżeczkę octu i jedno duże albo dwa małe białka. Białka wcześniej przed wlaniem do wywaru należy rozkłucić. Następnie podgrzewamy wywar ciągle mieszając aż do zagotowania i tak gotujemy ze 2-3 minuty. Na wierzchu powinno zebrać się białko a pod spodem wywar powinien zrobić się klarowny. Następnie wszystko przecedzamy przez sito wyłożone gazą lub pieluchą terową.

Do klarownego wywaru dodajemy żelatynę odpowiednio do ilości ile wywaru nam pozostało. W przypadku gdy wywar gotowaliśmy razem z głową i płetwami żelatyny stosujemy około połowę mniej. Wywar jeszcze raz doprawiamy do smaku i schładzamy. Do miseczek wlewamy odrobinę wywaru i wstawiamy do lodówki, jak zastygnie to w miseczkach układamy połówkę jajka, pokrojoną w plasterki lub kostkę marchewkę, groszek kukurydzę no i oczywiście rybę. Rybę oddzielamy od skóry i sprawdzamy jeszcze czy nie ma ości. Najwygodniej ręcznie ;). Wszystko zalewamy galaretą i odstawiamy do lodówki.

